ده کلید برای تقویت روحیه


ده کلید برای تقویت روحیه



ده کلید برای تقویت روحیه

1 - خود را بشناسید

امروزه پیشنهاد سقراط در قرن پنجم قبل از میلاد که در اون متنی بر خودشناسی ارائه شد به قوت خود پا برجاست.
اهداف احساسات و محدودیت های خویش را بشناسید و با آرامش با اونها برخورد نمایید.
خواه از طریق مطالعه، خواه از طریق اندیشیدن و تفکر، سعی کنید بعضی راه هایی را که باعث شناخت شما از خودتان می شود و این که چه چیزهایی شما را خوشحال می کند پیدا کنید.
چنانچه به این توصیه عمل کنید، بهتر قادر به کنترل زندگی و مشکلات پیش روی خود خواهید بود.

2 - به خودتان ارزش بدهید و به خود اعتماد داشته باشید

ممکن هست سخت به نظر برسد اما سعی کیند رفتارتان گویای این باشد که از خودتان مواظبت می کنید.
حتی اگر همیشه احساس عدم اطمینان می کنید، برخورد و رفتار مثبت را به دنیای اطراف هدیه دهید.
برخورد امت با شما متأثر از رفتار و پوشش شماست.
بنابراین خود ارزشی و خود اعتمادی را به نمایش بگذارید تا احترام را برای شما به ارمغان آورد.

3 - بیش از حد توان تان کار نکنید

همه ما با سخت کوشی، خواهان تأمین امنیت و رفاه خانواده مان هستیم.
اما مهم این هست که تعادل را در زندگی حفظ کنیم.
معمولاً اون چه از نظر مالی دنبال می کنیم با اون چه که تحقق می یابد یکسان نیست.
اگر برای شما تأمین معاش مهمتر از صرف وقت با عزیزان یا لذت بردن از زندگی هست، بهتر هست در تعیین اولویت ها بازنگری کنید.
سعی کنید برقراری تعادل را از کسی که بین زندگی شغلی و خانوادگی اش این توازن را ایجاد کرده بیاموزید یا این که با خانواده یا دوستانتان راجع به تأثیرات شغلی تان بر روی اونها صحبت کنید.

4 - از افراد منفی دوری کنید

از ارتباط مسموم که در شما احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی می کند اجتناب کنید.
حتی المقدور ارتباط خویش را با کسانی که برای شما افسردگی به ارمغان می آورند به حداقل برسانید، کسانی که اکثراً محبت های دریافتی را بدون جواب می گذارند و یا کسانی که دائماً از شما انتقاد می نمايند.
صداقت سخنان چنین افرادی را مورد ارزیابی برنامه دهید تا ببینید که میزان حقایق موجود در سخنانشان تا چه حد برپايه ارتباطی مثبت و خوش بینانه هست.
اگر کسانی شما را تحت فشار روانی برنامه می دهند صریحاً از اونها بخواهید شما را رها نمايند.

5 - مثبت فکر کنید

سعی کنید از حداکثر توانایی هایتان هستفاده کنید و به قدرت خویش اتکا کنید.
علایق شخصی تان را با مطالعه و رفتن به کلاس توسعه دهید.
علایق جدید را امتحان کنید و شکست هایتان را به کار گیرید.

همه ما بخشی از اوقاتمان را از دست داده ایم اما افراد موفق از شکست هایشان درس گرفته اند و مغلوب شکست شان نشده اند.
اگر شما توانایی هایتان را به خوبی افزایش دهید و نقش مثبتی داشته باشید واقعاً قادر به تغییر موقعیت های منفی به موقعیت های مثبت خواهید بود.

6 - ورزش، ورزش، ورزش

یک رژیم غذایی مناسب و قدری فعالیت بدنی روزانه، اعم از این که پیاده روی آرام باشد یا کار بیرون، فشار و

اضطراب را تخفیف می دهد و روحیه را شاداب نگه می دارد.
ورزش و تمرینات بدنی، افراد را از احساس برتری طلبی رهایی و توانایی های سرکوب شده ذهن را ترقی می دهد.
همین امر منجر به جلوگیری از افسردگی می شود.
برای اشخاص متفاوت ورزش های مناسب اونها وجود دارد.
تمرینات کششی و یوگا برای تخفیف فشار بسیارمناسبند.
بعضی تمرینات نیز می توانند به رفع عصبانیت کمک نمايند.
البته ورزش بیرون از منزل فواید مضاعفی دارد، نور آفتاب در بهبود روحیه و تخفیف افسردگی کمک مؤثری محسوب می شود.

7 - بخشی از اوقاتتان را تنها بگذارید

«لذت بردن از جمع دوستان» و «تنهایی» دو بخش از زندگی اند که برای تقویت روحیه بسیار مهم اند.

علاوه بر گذراندن 20 دقیقه در حمام ، گوش دادن به موسیقی یا خروج از منزل به قصد لذت بردن از طبیعت، وقتی رابرای لذت بردن از تنهایی خویش صرف کنید.
چنانچه این امر را سخت یافتید ممکن هست با توسل به اجتماع از مشارکت در موضوعات مهم دوری کنید.

8 - به دیگران کمک کنید و اجازه دهید دیگران به شما کمک نمايند

وقتی مشکلاتتان طاقت فرسا به نظر می رسد نشان دهید که کمک دیگران می تواند اضطراب و دلواپسی شما را برطرف کند، بنابراین مشکلاتتان را کاملاً در منظر دیگران برنامه دهید.
کمک بلاعوض در مسائل اجتماعی یا کمک به دوستان نیز می تواند به نفع شما تمام شود.
اگر در مقابل کمکی کم دریافت کرده اید به همان میزان به دیگران مساعدت نمایید.
به این ترتیب جمعیت مناسبی از دوستان و اقوامی را در اطراف خود جمع می کنید که شریک اوقات خوش شما هستند و مددکاران وقت تنگی و سختی تان.

9 - ارتباط و مراودات

با روشی روشن و در عین حال همراه با آرامش و متانت، احساساتتان را نسبت به خانواده، دوستان و مدرسه و دانشگاه تان بیان کنید و با دقت کامل به جواب اونها گوش فرا دهید.
هرگز خود را تحت فشاری که ناشی از عدم بیان احساساتتان هست برنامه ندهید.
چرا که این فشار، انفجار ناگهانی در پی خواهد داشت و دیگران شما را به « عصبانیت » خواهند شناخت.

عصبانیتی را که باعث پریشانی و دانستن نقاط ضعف شما می شود کنترل کنید.
هرگز اجازه ندهید دیگران ذهن شما را بخوانند.

10 - موقع احتیاج، کمک بطلبید

افرادی را پیدا کنید که هنگام مشکلات بتوانید با اونها مشورت کنید.
چنانچه پس از مشورت با دوستانتان و خانواده، مشکلات تان همچنان طاقت فرسا جلوه می نماید و احساس عدم آرامش می کنید، با مشاورینی صحبت کنید که خواهان کمک و یاری به شما هستند.
اگر احساس عدم امنیت، نگرانی یا ناراحتی و پریشانی می کنید فوراً از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

منبع : اینترنت

لینک ها

 چند راه برای رسیدن به هدف 

 چگونه با خستگی مبارزه كنیم 

 بخندید تا شاداب بمانید 

 راه های یك زندگی شاد 

 خنده و تأثیر اون بر سلامتی 

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

.
دلبستگی زندانی ات نکند


نظرات کاربران

65 out of 100 based on 50 user ratings 475 reviews